Versions de "el gran dia de Girona"

El Gran dia de Girona, de Ramon Martí i Alsina, a la Sala Oval del MNAC (foto: EL PUNT)

Ja hem parlat en aquest bloc de la mitificació de la jornada del 19 de setembre de 1809, dia en què els defensors de Girona van refusar un gran assalt de l’exèrcit imperial francès. Aquesta jornada va ser pintada en diverses ocasions, entre elles, i la més destacable, per part de Ramon Martí i Alsina. Alsina pintà un enorme oli de 5,4 per 11,9 metres que, havent-lo començat abans de 1865, va restar, de fet, inacabat. Ara aquest quadre s’està restaurant i properament s’exposarà de forma definitiva a la nova seu de la Generalitat a Girona. Com ha escrit Maria Lluïsa Faxedas

La recuperació d’aquest quadre ens dóna peu a plantejar-nos tota una sèrie de qüestions referents a la història de l’art català que fins ara potser no han estat prou estudiades: per exemple, sobre l’existència i característiques de la pintura d’història, gènere pictòric del segle XIX per excel·lència, al nostre país; sobre l’aparició de la figura d’un artista amb inquietuds polítiques i intel·lectuals, i amb ànsies d’independència econòmica; sobre el significat dels conceptes de romanticisme i realisme aplicats a l’art elaborat a Catalunya en aquest període; sobre l’entrada al nostre país del concepte de modernitat; sobre les relacions entre la pintura catalana i la de la resta d’Europa… Des de la perspectiva de Girona, l’obra ens convida a preguntar-nos pels motius que van dur l’autor a tractar un tema històric gairebé contemporani però que en principi li era aliè, i ens condueix a repensar l’imaginari i la iconografia de la guerra del Francès i els setges de la ciutat, tal com es van presentar en l’art i la literatura del moment

Ramon Martí i Alsina va estar treballant anys en aquest quadre, en va fer més d’un esbós -un, almenys, amb alguna diferència prou significativa, que va ser el que es va poder veure a l’exposició “Girona i França, entre la guerra i la pau”-, i va voler simbolitzar amb ell el “mite dels setges”: la idea que tot el poble gironí, unit indissolublement a l’exèrcit, havia defensat lliurement i fins al final una ciutat indefensable.

Ara, a l’exposició sobre “Álvarez de Castro i el seu temps” que organitza el Ministeri de Defensa al Castell de Sant Ferran de Figueres hi ha una altra versió del tema: la de César Ávarez Dumont (San Antonio de Villareal, Portugal, 1866 – Málaga 1945). Un autor que va pintar altres temes de la Guerra del Francès com “Heroica defensa de la torre de San Agustín, en Zaragoza” (vers 1884) o “El guerrillero” (1886). El seu “El gran día de Gerona” és un oli sobre llenç de 330×488, propietat del Museo del Prado, i que va ser premiat a la Exposición de Bellas Artes de 1890 amb medalla de segona classe. El tema és el mateix, i la visió mítica, també

Anuncis

Quant a gbarnosell

Historiador; professor d'institut, col·laborador de l'Institut de Recerca Històrica de la Universitat de Girona i de L'Avenç
Aquesta entrada s'ha publicat en Bloc i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s