Cornuts

Entrada actualitzada el 15/4/2014

Arbre de maig i ball del cornut de Cornellà de Terri

Cada dilluns de Pasqua

L’historiador anglès E.P.Thompson va explicar fa temps com arreu de l’Europa preindustrial hi havia rituals que incloïen l’ús de banyes diverses, de personatges cornuts que s’utilitzaven per denunciar situacions que la comunitat (o bona part d’ella) considerava punibles. Normalment eren “faltes” sexuals diverses, que podien anar des de les núpcies de vidus i vídues, adulteris, l’homosexualitat o la violència domèstica. També podien ser usats, però, en altres conflictes: contra lladres, o contra jutges i funcionaris impopulars o considerats injustos. Aquests rituals podien arribar a ser molt diversos, des d’actes contra una parella concreta a veritables carnestoltes de cornuts, i podien ser molt violents o purament simbòlics, de manera que expressaven tant el rebuig de la comunitat com podien limitar l’abast i les formes d’aquest rebuig. Arreu van experimentar un descens de la seva vitalitat al llarg dels segles XIX i XX i sovint només van ser rescatats per folcloristes en un moment en què els seus significats ja no eren probablement els dels segles XVII i XVIII.

A Catalunya Amades va documentar balls de cornuts a la Garrotxa, el Ripollès i la Cerdanya, i també al Conflent i al Rosselló. La Festa de l’arbre i Ball del cornut de Cornellà de Terri és una de les darreres reminiscències d’aquest tipus de ball o ritual, l’origen del qual se suposa que té a veure amb els mals usos feudals i especialment amb el famós dret de cuixa.

Com explica el catàleg del patrimoni festiu de Catalunya,

La tradició popular situa l’origen d’aquesta celebració en l’evocació de la redempció dels anomenats “mals usos” feudals, i hom ha volgut veure el seu inici l’any 1367, any en que la vila de Cornellà de Terri deixà d’estar sotmesa al jou feudal i passà a dependre directament del monarca, aleshores Pere III el Cerimoniós. Malgrat tot, però, aquest alliberament podria tenir una relació més o menys directa amb el Ball del Cornut, però difícilment pot tenir relació amb la plantada de l’Arbre de Maig, una manifestació popular que sembla presentar unes arrels molt més antigues vinculades amb certs rituals arboris de fecundació de la terra.

Aquest ritual pretèrit de veneració dels arbres com a divinitats fecundants s’inicia el Divendres Sant, quan els homes de Cornellà seleccionen un àlber o un pollancre dels més alts, el tallen i l’esporguen. El dia central de la festa, però, és el Dilluns de Pasqua, dia en que es va a buscar l’arbre, conegut com a Maig, i es guarneix amb pi i tot de banyes i corns. Posteriorment, mentre sonen Els Segadors, l’arbre és plantat, a força de braços, al bell mig de la plaça; una plaça coneguda precisament com a plaça del Maig.

El mateix Dilluns de Pasqua es balla el Ball del Cornut, una antiga dansa documentada pel folklorista Joan Amades que es va reincorporar a la celebració l’any 1976. En aquest ball, sis parelles abillades de manera tradicional dansen juntament amb un personatge que du al cap unes grans banyes de boc recargolades que l’identifiquen i donen nom al ball. Hom ha volgut veure en aquest personatge la representació de l’antic senyor feudal que, en perdre els seus drets sobre la població, perdé també la potestat de dur a terme i consumar el popular i execrable dret de cuixa.

La festa, símbol d’identitat pels habitants de Cornellà, s’ha celebrat, generació rere generació, llevat de les interrupcions sofertes durant la dictadura d’en Primo de Rivera, la Guerra Civil Espanyola i la dictadura del general Franc0

Imatges de Cornellà de Terri: entrant a la plaça; plantant l’arbre; el cornut; el ball del cornut (fotos GB)

P1000724.JPG

P1000744.JPG

P1000748.JPG

P1000762.JPG

P1000774.JPG

Anuncis

Quant a gbarnosell

Historiador; professor d'institut, col·laborador de l'Institut de Recerca Històrica de la Universitat de Girona i de L'Avenç
Aquesta entrada s'ha publicat en Bloc i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a Cornuts

  1. Robles ha dit:

    Impressionant, impressionant!

    • Genís Barnosell ha dit:

      La història d’aquestes manifestacions de la cultura popular és fascinant; llàstima que sovint no tenim elements per esbrinar els significats exactes que tenien en el passat!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s