Les festes de l’Arbre de Maig

Les festes de l’Arbre de Maig tenen com a element central la plantada o col·locació d’un arbre, normalment alt, i guarnit d’una manera o una altra en un lloc central de la població -normalment la plaça major. És una festa tradicional que havia estat estesa arreu d’Europa, i a Catalunya encara es  conserva en algunes poblacions, a vegades recuperades (més que conservades) molt recentment. En general les descripcions que es fan servir avui depenen encara molt estretament dels folcloristes del segle XIX i d’inicis del segle XX.

Segons les descripcions fetes per Joan Amades (1890-1959), a finals de maig els joves del poble escollien un arbre que fes força mostra, d’acord o no amb el seu propietari -cas que aquest s’hi oposés, el jovent feia una mena de cerimònia de possessió que consistia en donar una volta a l’arbre al so de música de flaviol i tamborí que els legitimava davant de la comunitat. L’arbre es plantava a la plaça del poble l’1 de maig, adornant-lo amb flors i cintes. Al voltant de l’arbre es ballava, s’encenien fogueres i es feia xerinola i disbauxa. Aquestes festes es reproduïen al llarg del mes de maig, si bé en algunes poblacions el retiraven passat el maig, en altres mentre es mantingués florit i en altres el mantenien tot l’any (Amades, cançoner popular de Catalunya, vol.1, p.16-17).

Se suposa que aquestes festes servien per implorar un bon any a les divinitats, i segons algunes fonts, la festa

té origen en la festa celta de Beltene, que es va estendre arreu d’Europa. Segons el país, se l’anomena ‘maig’, ‘mai’, ‘maibaum’, ‘maj stanger’, ‘mayo’, ‘maio’, ‘maggio’… Fins i tot, a la costa atlàntica de Nicaragua, se celebra el ‘palo de mayo’ o ‘may pole’ (cultura catalana a gencat.cat)

Actualment, la festa se celebra a les poblacions següents (dates de 2014):

  • Dilluns de Pasqua, 21/4/2014: Cornellà de Terri (Pla de l’Estany), Arbre de Maig i Ball del Cornut
  • 26/4/2014: Festa del Pi, dins de la Festa de Pasqüetes (Castell d’Aro, Baix Empordà)
  • 30/4/2014, a la nit: El Pla de Manlleu (Aiguamúrcia, Alt Camps)
  • 30/4/2014, a les 20:30: Canyamars (Dosrius, Maresme)
  • 30/4/2014, unes hores abans de Canyamars: Dosrius (Dosrius, Maresme)
  • 30/4/2014, Figaró-Montmany (Vallès Oriental): Festa del Pi i els sants Patrons
  • 1/5/2014, Sant Llorenç Savall (Vallès Occidental): Festa del Pi de maig
  • 4/5/2014, Terrassa, Festa de la Santa Creu i l’arbre de maig
  • 5/5/2014, Folgueroles (Osona)
  • 9/5/2014, Vallfogona de Balaguer (La Noguera): plantada del xop
  • 11/5/2014, Òrrius (Maresme): Plantada del maig
  • 19/5/2014, Igualada: Arbre de maig

He trobat notícies que se celebra també a Riba-roja d’Ebre i Santa Eulàlia de Ronçana, però no ho he pogut confirmar.

arbredemaig_ajaiguamurcia

El Pla de Manlleu (gentilesa ajuntament d’Aiguamúrcia @AjAiguamurcia )

Canyamars2013_EduardVila

Canyamars 2013 (foto gentilesa d’Eduard Vila, @educanyamars )

SantLLorençSavall_OscarCastellvi

Sant Llorenç Savalls 2014 (foto gentilesa d’Òscar Castellví @castellvifarell )

 

Anuncis

Quant a gbarnosell

Historiador; professor d'institut, col·laborador de l'Institut de Recerca Històrica de la Universitat de Girona i de L'Avenç
Aquesta entrada s'ha publicat en Bloc i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

5 respostes a Les festes de l’Arbre de Maig

  1. Albert Serramontmany ha dit:

    Acabo de llegir per casualitat en Peter Sahlins (1998) p. 67/68 que la tradició de l’arbre de Maig al segle dinou és transformada de significat pels revolucionaris francesos, que converteixen el mateix arbre de maig en l’arbre de la llibertat, i segueixen promocionant la seva plantada. Així passem de la religió Celta a la Cristiana per acabar en Republicanisme i Liberalisme (o potser encara va més enllà amb nous significats, quin té ara, doncs?). Ho podries lligar amb la teva tesi que els liberals del S.XIX tenien una fortíssima cultura i influencia religiosa.

  2. Albert Serramontmany ha dit:

    Tot i que tenint en compte que era una festa pagana que a l’època moderna es diu que simbolitzava la unió de la comunitat local (del veïnat, del poble, del municipi) enfront de les poblacions veïnes, segurament més que demostrar un vincle religiós demostra una voluntat de mobilitzar políticament la cultura popular…

  3. Retroenllaç: La festa de l’arbre de maig d’Igualada | Història! Bloc de Genís Barnosell

  4. Retroenllaç: La plantada de l’arbre de maig a Òrrius | Història! Bloc de Genís Barnosell

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s