Utilitzar les aplicacions bàsiques d’edició d’imatge fixa, so i imatge en moviment …

Utilitzar les aplicacions bàsiques d’edició d’imatge fixa, so i imatge en moviment per a produccions de documents digitals (competència 3 del document Competències bàsiques de l’àmbit digital – secundària, vinculada, entre altres, a la matèria de ciències socials, geografia i història)

Aquesta competència fa referència a la creació de produccions multimèdia a partir de la captació, creació i edició d’imatges fixes, imatges en moviment i materials sonors ja existents o prèviament enregistrats, tot utilitzant aplicacions digitals, locals i en línia. Els estudiants han de saber utilitzar dispositius que permetin la captació, creació i emmagatzematge de so, imatge fixa i imatge en moviment, manipular-ne les característiques (mida, format, etc.) i editar els diferents documents per obtenir una producció multimèdia acabada, que pot incloure diversos elements. Cal tenir en compte que tant la ràpida evolució d’aparells i aplicacions com el seu ús fora de l’àmbit escolar fan que el moment en què els estudiants adquireixin el coneixement de la competència pot ser molt diferent entre ells, però es tracta que en acabar l’escolaritat obligatòria tots arribin a adquirir-ne un domini suficient que els permeti realitzar produccions multimèdia i adaptar-se, en un futur, a noves aplicacions. Per a la gradació de la competència s’ha considerat la complexitat del producte multimèdia resultant, la combinació de diversos elements audiovisuals i les funcions d’edició utilitzades, bàsiques o estàndards, tant per a l’edició d’imatge fixa, so i imatge en moviment com per a l’edició multimèdia. S’entén aquí per producció multimèdia senzilla la producció on no s’hi combinen formats. Per funcions bàsiques, s’entén les més pròpies i senzilles de cada aplicació, tal com es descriuen en els continguts clau. Les funcions estàndards són les més utilitzades en l’elaboració dels documents en general, integren les funcions bàsiques i queden especificades en els continguts clau. No s’hi consideren les funcions avançades que només utilitzen els usuaris experts en documents molt específics. Les produccions realitzades poden ser enregistraments propis o aliens, tenint en compte les llicències d’obres derivades (vegeu la competència 11)

Gradació

  • 3.1. Realitzar produccions multimèdia senzilles a partir de materials propis o aliens, tot aplicant-hi les funcions bàsiques dels programes d’edició.
  • 3.2. Realitzar produccions multimèdia a partir de materials propis o aliens, tot aplicant-hi les funcions bàsiques dels programes d’edició.
  • 3.3. Realitzar produccions multimèdia a partir de materials propis o aliens, que combinin elements audiovisuals diversos, tot aplicant-hi les funcions estàndards dels programes d’edició.

Orientacions metodològiques

L’assoliment d’aquesta competència suposa l’ús, amb diferents nivells d’expertesa, d’aplicacions i programes relacionats amb l’audiovisual (so, imatge fixa i imatge en moviment), amb la finalitat de realitzar produccions que incloguin un o diversos d’aquests elements, per la qual cosa el primer pas és que l’estudiant tingui l’oportunitat d’utilitzar diverses opcions existents per captar so, imatges fixes i en moviment i que posi en pràctica el coneixement d’aquestes eines per crear les seves produccions. El docent ha de saber aprofitar els coneixements que els estudiants tenen d’aquests elements i que han pogut adquirir en contextos no escolars i completar-los amb continguts acadèmics relacionats amb aspectes tècnics i de llenguatge audiovisual. Convé que el docent ofereixi exemplificacions de la tasca encomanada als alumnes i els faciliti tutorials quan la tasca sigui més complexa. Convé combinar propostes de treball en grup i individuals. Els treballs col·laboratius i les produccions multimèdia compartides tenen, entre altres avantatges, l’intercanvi de coneixements sobre l’ús de les aplicacions, i les tasques individuals en garanteixen un coneixement per part de tots els alumnes. Així, els estudiants han de saber quins són els formats i resolucions adients per a la tasca encomanada, tot manipulant les característiques dels arxius per adaptar-los a les necessitats de cada activitat d’ensenyament i aprenentatge (imatges per ser projectades, vídeo per ser vist per Internet…). Aquesta manipulació ha de servir per modificar els arxius a partir de criteris artístics, utilitzant les diverses eines d’edició de so, imatge i vídeo. El professorat ha de vetllar perquè les produccions finals siguin complexes, en el sentit que es tracti d‘un producte que inclogui elements de so, d’imatge fixa i en moviment, que hagin estat captats i editats per l’alumne, tant de forma individual com col·laborativa, i s’hagi elaborat tot respectant-ne l’ètica i la legalitat d’aplicacions i de produccions audiovisuals, fet que es relaciona directament amb la competència 11. Els docents de les diverses àrees curriculars han de proposar als estudiants que resolguin tasques relacionades amb els continguts de les àrees que incloguin la creació de material audiovisual de diversa tipologia i complexitat. Els professors s’han d’assegurar que els alumnes coneixen les eines que han de fer servir per a la realització de les tasques encomanades i han de preveure, en cas necessari, una demostració del seu ús i la presentació d’un model que serveixi de pauta de l’activitat que se’ls demana.

Tot seguit es mostren alguns exemples d’activitats: • Fer fotografies per construir un àlbum digital. • Elaborar un pòster digital que incorpori so, imatge fixa i vídeo sobre algun tema per a qualsevol matèria curricular. • Crear una història sonora encadenant sons enregistrats o extrets d’un banc de sons. • Enregistrar en vídeo un programa informatiu. • Crear un itinerari turístic d’un indret conegut a partir de l’ús en xarxa de diverses aplicacions d’edició d’imatge fixa, de so i d’imatge en moviment. • Elaborar una presentació de fotografies amb àudio incorporat (música de fons, narració amb veu en off, etc.). • Enregistrar un programa de ràdio per ser emès per Internet (podcàsting). • Elaborar audioguies. • …

El producte resultant pot ser des de creacions pròpies senzilles que no requereixin combinar elements audiovisuals diferents (per exemple, un àlbum de fotos digital) fins a creacions complexes que integrin elements audiovisuals diversos (per exemple, imatge en moviment, amb música de fons i títols de crèdit). Tant unes produccions com les altres poden ser susceptibles de ser publicades a la xarxa, amb la qual cosa es vincula aquesta competència amb la competència 7 i amb la competència 11, pel que fa als drets d’imatge.

Per a més detalls, incloent-hi 1 exemple amb la seva rúbrica, vegeu el document, pàgines 24-27

Anuncis

Quant a gbarnosell

Historiador; professor d'institut, col·laborador de l'Institut de Recerca Històrica de la Universitat de Girona i de L'Avenç
Aquesta entrada s'ha publicat en Bloc, Educació i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Utilitzar les aplicacions bàsiques d’edició d’imatge fixa, so i imatge en moviment …

  1. Retroenllaç: Les competències digitals a l’ensenyament (primària i secundària) | Història! Bloc de Genís Barnosell

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s