Els escenaris de Joc de Trons a Girona: l’escalinata de la catedral

Girona ha esdevingut un dels escenaris de la sisena temporada de Jocs de Trons. Però quin passat històric s’amaga darrera dels escenaris de Joc de Trons a Girona? Avui repassem l’escalinata de la catedral.

rodatge

Font: Ajuntament de Girona

1. Escalinata de la catedral (n.1 al mapa)

Suposo que la intenció de fer servir l’escalinata de la catedral a Jocs de Trons és l’espectacularitat de l’escenari arquitectònic.

gameofthrones_Girona_cathedral

Res millor, doncs, que aquest escenari barroc. Dic barroc, del segle XVII, perquè òbviament el lloc no és medieval encara que en tingui alguns aspectes. Efectivament, l’escenari de la catedral no és un escenari gòtic (o sigui, medieval) com ha publicat algun mitjà de comunicació, sinó que és molt més tardà. Posats davant de les escales, l’enorme edifici que en algunes imatges queda a l’esquerra (i que en realitat està situat a la dreta) és la Pia Almoina i aquest sí que és gòtic, de finals del segle XIII, i la gran façana és, precisament, característica del gòtic civil -si bé l’edifici ha rebut nombroses reformes posteriors. Aquí la Pia Almoina en la situació correcta:

piaalmoina

La catedral que s’amaga darrere de la façana també és gòtica, i conté una nau única, del segle XIV, que és la nau gòtica més ampla del món. El campanar, entre gòtic i renaixentista, ja és prou més tardà, de la segona meitat del segle XVI i inicis del segle XVII. Però la façana no s’inicià sinó el 1680; les seves obres es paralitzaren arran de la Guerra de Successió i no es reprengueren fins la dècada de 1730. Entre el 1690 i el 1694 es construí la gran escalinata, un pèl més curta que l’actual, que fou completada el 1904. La façana, l’escalinata i l’ascens dels carrers laterals constitueixen un impressionant escenari barroc, o sigui, obra de la contrareforma catòlica que buscava afermar els dogmes de la fe catòlica contra les reformes del nord d’Europa a través de grans edificis que volien mostrar el poder i l’autoritat de l’església i la monarquia. Poder i imatge de poder és, doncs, el que busca la sèrie. I per això cal anar al barroc.

catedral

La catedral, Temps de Flors 2014. on es pot veure la Pia Almoina, a la dreta (foto GB)

El coronament de la façana i les escultures foren completades en un període no menys autoritari, com fou el franquisme.

GOT

Foto HBO

Si la vista és lateral, com aquesta, la cosa es complica. Els soldats es troben sobre l’antic cardo de la ciutat romana, el seu carrer principal, amb el portal de Sobreportes al fons, que acumula restes romanes (les grans pedres ciclòpies) i medievals, però amb una casa Pastors -a l’esquerra de la imatge- d’època moderna que va prendre la seva fisonomia actual al segle XVIII. Que els historicistes perdonin la indumentària dels soldats, amb aquestes armadures blanques reservades als cavallers (pel seu cost) i a la cavalleria (pel seu pes) i que convertien els escuts en anacrònics i inútils -i per això els van deixar de fer servir.

Advertisements

Quant a gbarnosell

Historiador; professor d'institut, col·laborador de l'Institut de Recerca Històrica de la Universitat de Girona i de L'Avenç
Aquesta entrada s'ha publicat en Bloc i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s